fredag 27. januar 2012

Elektroniske tankekart


Kjell Antvort (2006) skriver at ”Bruk av papirbaserte tankekart som kognitiv støtte i skriveprosessen er allment akseptert som god metodikk”. For min egen del, har dette verktøyet vært min aller beste støtte når jeg skriver oppgaver, da spesielt i idémyldringsfasen. Jeg har alltid brukt penn og papir når jeg lager tankekart, men denne gangen skulle jeg prøve å gjøre dette digitalt i mindomo, et gratis verktøy på Internett. Som nybegynner ble det til at jeg først knotet ned på papiret, for å så strukturere det digitalt i etterkant. For meg fungerer dette veldig godt, da min læringsstrategi baserer seg på at jeg som regel sitter både med penn og papir ved siden av datamaskinen. Selv om tanken ved bruken av digitale tankekart nok er at man jobber direkte digitalt, fikk jeg en god struktur ved å  arbeide slik jeg gjorde, og klarte å fylle ut enda flere punkt når jeg gikk over. På denne måten ga arbeidet med digitale verktøy merverdi i forhold til kunnskapsbygging.

Antvort (2006) har undersøkt om bruken av elektroniske tankekart vil kunne føre til bedre resultater enn ved bruken av analoge tankekart. Kort sagt førte observasjonene til en indikasjon på at man bør vurdere å implementere elektroniske tankekart i situasjoner der økt interaksjon mellom elevene kan kunne gi positive effekter.

Med dette i bakgrunn, stiller jeg meg positiv til å benytte elektroniske tankekart i fremtiden, med den tanken å kunne videreformidle dette til elevene, og at de da kan fungere som støtte for hverandre i læringssituasjonen. 

Mitt elektroniske tankekart, om sosiale medier i skolen, kan du finne her

_______________________________________________________________________________
Antvort, K. (2006) A tool for mindful writing? (No.)(master thesis) Stord Haugesund
University College [Internett] Tilgjengelig fra: http://norsknettskole.no/filer/dump/kjell/
master/Masterthesis_ICT_in_learning_Kjell_Antvort_HSH_2006.pdf

3 kommentarer:

  1. Hei Margit
    Du skriver at du brukte penn og papir først for så å strukturere det hele digitalt. Jeg tenker at dette må være den mest fornuftige framgangsmåten jeg har lest til nå.
    Jeg prøvde å lese selve tankekartet men kom bare til mindmo forsiden, sikkert fordi jeg ikke har registrert meg.
    Veldig positivt at det digitale kartet ble mer omfattende enn det analoge, men det kunne vel hendt om du omstrukturerte kartet analogt også?

    Hva er dine tanker på å gjøre hele prosessen digitalt og ikke noe på papir ved siden av?

    SvarSlett
  2. Ja, jeg må ordne koblingen til linken... Om jeg hadde omstrukturert kartet analogt, kan det godt være at kartet hadde blitt mer omfattende, men jeg vet med med meg selv at det hadde jeg aldri kommet til å gjort. Jeg har aldri en gang tenkt på at det kan være hensiktsmessig å omstrukturere et tankekart tidligere. Jeg har laget meg et virrvarr av piler og emnefelt, og det har vært nødvendig å starte skriveprosessen mens jeg fremdeles har oversikten og sammenhengene i hodet. Målet mitt er å ta i bruk tankekartet uten å bruke papir ved siden av. Dersom jeg har ønske om at andre i skolen skal måtte gjøre endringer for å implementere IKT-verktøy, må jeg også vise vilje til å gjøre slike endringer selv. Derimot kommer jeg ikke til å gjøre det før jeg har bedre oversikt over programvaren. Jeg vil ikke at en tanke skal "forsvinne" om jeg møter på et problem i programmet som må løses først. I idèmyldringsfasen har jeg tusen tanker og ideér som må fort ned på papiret, for jeg mister dem.

    SvarSlett