mandag 23. januar 2012

Problemstilling og produktmål


I denne oppgaven skal vi jobbe ut i fra emnet digital kompetanse, og vise veien fra tema via avgrenset problemstilling til produktmål. I første fase måtte jeg finne ut hva slags problem jeg har vært ute for ved flere anledninger når jeg underviser ved bruk av digitale verktøy. For å presisere dette har jeg brukt spørsmål som er formulert av Andersen og Schwencke (2001, s. 28).

Hva består problemet i? 
Problemet er at det ofte er tidkrevende å veilede alle elever i den instrumentelle bruken av digitale verktøy
Hva er bakgrunnen for problemet? 
Mange elever må vente lenge før de får de får hjelp, blir frustrerte og gir opp.
Hvordan har det oppstått?  
Dette problemet oppstår som regel når man introduserer et nytt program eller ny bruksområde i et digitalt program.
Hvem har interesser i problemet? 
Målgruppen er elever på ungdomstrinnet, kollegaer, samt andre som kan ha nytte av denne ressursen i undervisningen.
Hvorfor ønsker vi å gjøre noe med det? 
For at man bedre kan rette fokuset på produktet fremfor å bruke unødvendig tid på innlæring av program.
Hva vil vi oppnå? 
At fokuset skal være rettet mot økt digital kompetanse fremfor økt instrumentell digital kompetanse.

Med disse svarene i bakhånd formulerte jeg en problemstilling for hva det er jeg ønsker å utvikle i dette prosjektet.  Her ble det mange tenkerunder for å finne ut hva det er jeg ønsker å forandre og hvordan jeg vil bidra for å kunne løse problemet. Jeg endte opp med denne problemstillingen:

Hvordan utvikle en læringsressurs som kan fungere som støtte for veileder i undervisningen for å gi elevene økt digital kompetanse?

Dette er en nokså vid problemstilling, så jeg forsøkte å snevre den inn. Siden dette er et utviklingsarbeid, har jeg tatt utgangspunkt i PSO-modellen (Andersen & Schwencke, 2001, s. 33). I følge denne modellen bør det skje en utvikling på tre forskjellige områder: Personene, systemet og organisasjonen.

Hos elevene mine ønsker jeg at de skal kunne tilegne seg mer kunnskap ved bruk av en slik læringsressurs. I systemet ønsker jeg et nytt produkt som må implementeres organisasjonen for at dette skal bli en rutine og ikke et engangsforetak. Dette vil kreve nye ansvarsområder for lærere, og dermed er det et viktig poeng at det er enkelt og lite tidkrevende å arbeide med læringsressursen. Ny problemstilling blir da som følgende:

Hvordan utvikle en enkel læringsressurs som skal gi støtte i veiledning av instrumentell bruk av digitale verktøy?

Produktmålet skal være videoer som blir lagt ut i en egen webside. Et eksempel er en steg for steg video når elevene skal beskjære bilder. Produktet er ikke noe nyskapende i seg selv, men det er organiseringen av denne læringsressursen som skal være det endelige målet. Slikt steg for steg videoer finner man mange av på Youtube, men problemet oppstår ofte for eksempel når videoen er på engelsk, eller det blir brukt en annen versjon enn den elevene bruker. Ved å legge ut slike steg for steg videoer i forkant av undervisningen, kan elevene støtte seg til disse når de står fast, og det skal være enkelt for de å finne frem til den aktuelle videoen. 

_______________________________________________________
Andersen, E.S. og Schwencke, E. (2001) Prosjektarbeid - en veiledning for studenter. Bekkestua: NKI Forlaget.

2 kommentarer:

  1. Her synes jeg du har vist på en veldig god måte hvordan vi kan bruke Andersen og Schwenckes modell for problemformulerning. Du viser klart og tydelig at du får fra sak til person når du definerer den avgrensede problemstillingen. I ditt eksempel går du fra "økt digital kompetanse", til "veiledning av instrumentell bruk".

    SvarSlett
  2. Ryddig og fin bruk av Andersen og Schwenckes veiledning for prosjektarbeid. Du viser at du klarer å nyttiggjøre deg stoffet, og kommer her, etter mitt syn, fram til en god problemstilling for det aktuelle temaet.
    Kjenner også igjen problemet du har tatt utgangspunkt i, fra egen praksis. Å nå alle elevene med en og samme instruksjon, om det nå er i form av en video eller på andre måter, vil trolig være nærmest utopi. Men det du her planlegger, kan fort være et godt steg på veien.
    Er litt betenkt med hensyn til tidsbruk, men hvis du eller skolen har et bra system for å ta vare på og dele slike ressurser, burde det jo være tidsbesparende etter hvert. En bank med denne typen materiell kunne jo også være svært interessant å dele skoler imellom.

    SvarSlett