fredag 18. november 2011

Tilgi meg, for jeg har syndet


Jeg har gjort som Per og gått utenom bøygen. Å arbeide med regneark har vært min største svakhet innen for IKT. Å sette seg inn i dette nå, er et av elementene som bekrefter at dette var det rette studiet for meg når jeg i utgangspunktet hadde et ønske om å være den læreren som har tatt ansvar for være kompetent i forhold til den femte grunnleggende ferdigheten. Da jeg ikke hadde kunnskap om å bruke regneark, så jeg heller ikke mulighetene. Jeg har ikke undervist i matematikk, og knyttet bruken av regneark opp mot dette faget. Etter å ha jobbet med leksjonene har jeg sett at regneark absolutt kan knyttes opp mot både samfunnsfag, engelsk og musikk, som jeg anser som mine fag. Jeg jobber ikke som lærer nå, men har undervist tidligere i flere fag, og det er i disse fagene jeg har best kompetanse, har undervist mest i, og ønsker å jobbe med når jeg skal ut og undervise igjen. Vi har arbeidet med tidslinjer spesielt i samfunnsfag og musikk, og jeg sitter her og skriver som en angrende synder fordi vi ikke har jobbet med dette ved bruk av regneark. Samtidig ser jeg andre muligheter. I musikkfaget kan man bruke regneark til å lage lister og sortere innholdet. Et eksempel kan være at elevene skal skrive en oppgave om en artist. Da vil det være naturlig å skrive discogafien. Dette kan man gjøre ved å bruke regneark, og bestemme at låtene skal sorteres etter årstall. Dette er en mulighet man ikke har ved å bruke tabeller i skriveprogram, og dermed er regneark mer fleksible. Slike lister kan man også bruke i engelskfaget. I samfunnsfag kan man for eksempel hente inn data som skal presenteres digitalt ved bruk av diagram. Jeg begynner nå å se mulighetene, og etter hvert som jeg tar i bruk regneark som en del av undervisningen, vil jeg nok se flere bruksområder.

I denne bloggen som jeg har kommentert, vil du finne flere gode bruksområder.

1 kommentar:

  1. Hei Margit

    Du peker på elementer jeg ikke har tenkt på. Særlig ser jeg på dette med tidslinjer, det er noe jeg ikke har tenkt på selv. Selvsagt må jo regneark være et godt verktøy til dette! Takk for tipset. Jeg tenker som deg, at det er viktig å se muligheter med regneark i alle fag. Men det er noe med det å lære seg til å bruke det, rett og slett. Da tenker jeg ikke på fysisk å vite hva man skal trykke på, men tenker også på å venne seg til å bruke det på flere områder.

    SvarSlett