mandag 27. februar 2012

NB: Klasseledelse


Jeg har bitt meg merke i at god klasseledelse, god struktur og god organisering kommer opp som stikkord hver gang det er snakk om implementeringen av IKT som en del av skolehverdagen.  Derimot er det lite snakk om at lærere må være flinke til å lage wikier, være dyktige fotografer, racere på bilderedigering, kunne lage animasjonsfilmer og podcaster for å kunne få til disse tingene. Jeg vil si at vi som går DKL er privilegerte som får eksperimentere og leke oss med forskjellige verktøy, men for mange vil mye av det vi driver med her i studiet være tidkrevende å sette seg inn i på fritiden. Det handler også om interesse. For litt siden kom jeg i kontakt med Marianne Hagelia, rådgiver i Østfold fylkeskommune på opplæringsavdelingen. I en epost jeg mottok fra henne, kom nok en gang god klasseledelse frem i lyset. Som et eksempel skrev hun om bloggskriving. Det er elevene som skal lage bloggen, ikke læreren. Lærerens oppgave er derimot å hjelpe podene til å skrive blogginnlegg, for akademikere kan tekst, sjanger og er gode på informasjonskompetanse. Mange elever er gode på teknikk og kan lære dette til hverandre. Dette var noe jeg selv erfarte da jeg halvveis i utdanningen startet å jobbe som lærervikar på en skole der IKT i høy grad er implementert i hverdagen. Mine datakunnskaper var ikke mye å skryte av, men jeg tok et langt åndedrag og kastet meg i det. Elevene kunne hjelpe hverandre der jeg ikke hadde tilstrekkelig kompetanse og jeg veiledet elevene der jeg hadde min styrke. Dette førte til en hverdag der vi lærte av hverandre, og sammen skapte vi gode læringssituasjoner der IKT ga merverdi i forhold til læringsutbyttet til elevene. Samtidig lærte jeg at jeg ikke trengte å tre inn i klasserommet som et vandrende allvitende leksikon der jeg skulle være formidler av kunnskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar