Jeg har bitt meg merke i at god klasseledelse, god struktur
og god organisering kommer opp som stikkord hver gang det er snakk om
implementeringen av IKT som en del av skolehverdagen. Derimot er det lite snakk om at lærere må
være flinke til å lage wikier, være dyktige fotografer, racere på
bilderedigering, kunne lage animasjonsfilmer og podcaster for å kunne få til
disse tingene. Jeg vil si at vi som går DKL er
privilegerte som får eksperimentere og leke oss med forskjellige verktøy, men
for mange vil mye av det vi driver med her i studiet være tidkrevende å sette
seg inn i på fritiden. Det handler også om interesse. For litt siden kom
jeg i kontakt med Marianne Hagelia, rådgiver i Østfold fylkeskommune på
opplæringsavdelingen. I en epost jeg mottok fra henne, kom nok en gang god
klasseledelse frem i lyset. Som et eksempel skrev hun om bloggskriving. Det er
elevene som skal lage bloggen, ikke læreren. Lærerens oppgave er derimot å
hjelpe podene til å skrive blogginnlegg, for akademikere kan tekst, sjanger og
er gode på informasjonskompetanse. Mange elever er gode på teknikk og kan lære
dette til hverandre. Dette var noe jeg selv erfarte da jeg halvveis i
utdanningen startet å jobbe som lærervikar på en skole der IKT i høy grad er
implementert i hverdagen. Mine datakunnskaper var ikke mye å skryte av, men jeg
tok et langt åndedrag og kastet meg i det. Elevene kunne hjelpe hverandre der
jeg ikke hadde tilstrekkelig kompetanse og jeg veiledet elevene der jeg hadde
min styrke. Dette førte til en hverdag der vi lærte av hverandre, og sammen
skapte vi gode læringssituasjoner der IKT ga merverdi i forhold til
læringsutbyttet til elevene. Samtidig lærte jeg at jeg ikke trengte å tre inn i
klasserommet som et vandrende allvitende leksikon der jeg skulle være formidler
av kunnskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar