mandag 27. februar 2012

Nett og papir


Det er kveld, toåringen har lagt seg, jeg lager meg en kopp kaffe, krøller meg under pleddet, leter frem dagens avis, og i ro og stillhet leser jeg gjennom nyheter som allerede har rukket å bli gamle. Forskjellen er at denne gangen leser jeg faktisk hele artikkelen og reflekterer i mye større grad over det jeg har lest. Jeg er nyhetsfanatiker, og er innom ulike nettaviser flere ganger om dagen for å sjekke om det har kommet noen nye oppdateringer. Fordelen er at her kommer nyhetene fortløpende, samtidig som man ofte også har muligheten til å se videoklipp av hendelser. Jeg leser raskt gjennom artiklene, og klikker frem og tilbake på linker som omhandler samme sak. Det er krevende å lese på denne måten, men jeg får dekket mitt informasjonsbehov i større grad enn å bare lese papirutgaven. Samtidig hender det ofte at jeg roter meg bort i lesing som jeg egentlig ikke har verken interesse for eller nytte av. For en stund siden satt jeg og så på en video der man kunne lære ulike måter å knytte et skjerf på. Totalt uinteressant og meningsløst etter min mening, men allikevel var dette plutselig brukte tiden min på. Dette var på fritiden min, så jeg sløste bare med min egen tid, men jeg har også erfart at elever også gjør dette uten å tenke over at de har helt mistet fokuset på hva de egentlig søkte etter. Dette er en utfordring som jeg antar berører mange av oss, og hva vi gjør på fritiden er så klart vår egen sak, men både i skolesammenheng og jobbsammenheng er det viktig at vi er strukturerte nok til å sile ut hva som er relevant informasjon i forhold til det vi arbeider med.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar