Det er kveld, toåringen har lagt seg, jeg lager meg en kopp
kaffe, krøller meg under pleddet, leter frem dagens avis, og i ro og stillhet
leser jeg gjennom nyheter som allerede har rukket å bli gamle. Forskjellen er
at denne gangen leser jeg faktisk hele artikkelen og reflekterer i mye større
grad over det jeg har lest. Jeg er nyhetsfanatiker, og er innom ulike
nettaviser flere ganger om dagen for å sjekke om det har kommet noen nye
oppdateringer. Fordelen er at her kommer nyhetene fortløpende, samtidig som man
ofte også har muligheten til å se videoklipp av hendelser. Jeg leser raskt
gjennom artiklene, og klikker frem og tilbake på linker som omhandler samme
sak. Det er krevende å lese på denne måten, men jeg får dekket mitt
informasjonsbehov i større grad enn å bare lese papirutgaven. Samtidig hender
det ofte at jeg roter meg bort i lesing som jeg egentlig ikke har verken
interesse for eller nytte av. For en stund siden satt jeg og så på en video der
man kunne lære ulike måter å knytte et skjerf på. Totalt uinteressant og
meningsløst etter min mening, men allikevel var dette plutselig brukte tiden
min på. Dette var på fritiden min, så jeg sløste bare med min egen tid, men jeg
har også erfart at elever også gjør dette uten å tenke over at de har helt
mistet fokuset på hva de egentlig søkte etter. Dette er en utfordring som jeg
antar berører mange av oss, og hva vi gjør på fritiden er så klart vår egen
sak, men både i skolesammenheng og jobbsammenheng er det viktig at vi er
strukturerte nok til å sile ut hva som er relevant informasjon i forhold til det vi arbeider med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar