mandag 6. februar 2012

Podcast


Som et arbeidskrav har vi fått i oppgave å produsere en podcast. En enkel beskrivelse av en Podcast er at det er amatørradio. Vi har lenge hatt muligheten til å lage digital radio, men tidligere har det vært vanskelig å distribuere. Med inntreden av lese/skriveweben, såkalt 2.0 web, har dette også blitt enkelt.

Vi er godt i gang med arbeidet, og før jeg satt meg inn i stoffet tenkte jeg at dette kom til å bli vanskelig. Å produsere en podcast har vist seg å ikke være vanskelig i det hele tatt, og man trenger ikke mye utstyr heller for å sette i gang med å produsere. Alt man trenger er en digital lydopptaker som kan lage mp3 filer, plass på en server som kan ”hoste” sendingen, en blogg og noe å si.  På samme måte som man kan abonnere på en blogg, kan man på grunn av RRS abonnere på podcaster.

I og med at dette er enkelt i bruk, vil jeg si at det egner seg meget godt til bruk i klasserommet. Richardsson (2009) har nevnt noen gode bruksområder i klasserommet

·      Elevene kan i samfunnsfag snakke inn historier, intervju eller rekonstruerer historiske hendelser.
·      I naturfag kan elevene spille inn prosesslogg når de arbeider med eksperimenter.
·      I musikkfaget kan elevene ukentlig spille inn konserter.
·      Alle lærere kan spille inn viktige deler av det som blir gjort i klasserommet, som så videre kan bli arkivert i klassens blogg. På denne måten kan elever som har vært borte eller bare trenger litt repetisjon lett få tak i materialet.

Her har man gode muligheter for å få en god delingskultur, og det er det lese/skriveweben handler om (s. 115).
_________________________________________________________
Richardson, W. (2009). Blogs, Wikis, Podcasts and other powerful Web tools for Classroms. California:Corwin Press.

2 kommentarer:

  1. En lærers muligheter, og fallgruver
    Jeg er helt enig i at podcast-produksjon kan egne seg godt til arbeid i klasserommet. Jeg hoppet i det og samtidig med at vi lagde vår podcast som arbeidskrav satrtet jeg opp en gruppe på skolen som skulle lage sin podcast. I og med dette var første gang de brukte verktøyene var det nødvendig med en innføring av mikrofoner og programvare. Vi brukte audacity og det viste seg at denne delen gikk veldig greit.

    Jeg hadde imidlertid ikke jobbet godt nok frem en problemstilling, og med ”et radioprogram” som utgangspunkt var det flere som hadde urealistiske forventinger til hva de kunne skape.

    For mange er radio synonymt med ”musikk” og det var dette de ville ha inn i sitt radioprogram. I og med at vi bare skulle publisere internt i læringsportalen var også dette greit i forhold til rettigheter.

    Men det store problemet var tiden. 4 * 1,5 timer var ikke nok til å hale i land dette prosjektet og jeg måtte bruke flere midttimer på å få sydd sammen noe som kunne presenteres.

    For å oppsummere:
    Bruk nok tid til idèutvikling
    Lær programvare og utstyr på forhånd
    Ha nok tid

    SvarSlett
  2. Du nevner flere gode bruksområder for podcaster, og listen kunne sikkert forlenges mye. Men vi må heller ikke glemme at en podcast også kan være i videoformat. Dermed utvider vi jo bruksområdene ganske mye. Under emnet “Prosjekt” skrev du om å lage instruksjonsvideoer. Her er i alle fall ett område hvor denne typen podcaster ville kunne ha en misjon.
    Er også enig i at lydkvaliteten, og evt. bildekvaliteten ikke trenger å holde veldig høy standard, noe som er bra med tanke på utstyrskrav i skolen. Samtidig vil jeg hevde at det har betydning for å holde på lytterens/seerens interesse, om kvaliteten blir veldig lav. Trolig er det også viktig overfor svake elever, at kvaliteten holder en viss standard.

    SvarSlett