fredag 3. februar 2012

Tilpasset opplæring eller spesialundervisning?


Hva er egentlig forskjellen på tilpasset opplæring og spesialundervisning, og hvor går grensen mellom disse? Kan det være mulig å redusere behovet for spesialundervisning ved å øke bruken av IKT-baserte verktøy?

I opplæringsloven §1-2 står det at: ”Opplæringen skal tilpassast evnene og føresetnadane hjå den enkelte eleven og lærlingen”. I tillegg er det, ut i fra opplæringsloven §5-1, elever som trenger og har rett til spesialundervisning, med utgangspunkt i hvilke utviklingsmuligheter eleven har. Alle elever har krav på tilpasset undervisning, noe som innebærer at innholdet i opplæringen ligger utenfor det eleven allerede kan, og innenfor det eleven har mulighet til å lære (Karlsen & Wølner, 2006, s.188). Dersom en elev ikke får tilstrekkelig utbytte ut i fra dette innholdet vil eleven ha krav på spesialundervisning, og et enkeltvedtak fra PPT kan resultere i at eleven blir tildelt nødvendige ressurser.  Dysleksiforbundet presiserer at forskjellen mellom spesialundervisning og tilpasset undervisning ikke er tiltakene, men at spesialundervisning krever et enkeltvedtak (Solem, s.a.).  Spesialundervisningen blir sett på som en måte å sikre den tilpassa opplæringen (Bachmann & Haug, 2006, s.63).


Økning i spesialundervisning
Ut i fra tall og analyse av grunnopplæringen i Norge 2011, kommer det frem at det er en høy økning i andelen med spesialundervisning. Andelen har steget fra 5,9% i 2006-2007 til 8,2% i 2010-2011 (Utdanningsspeilet, 2011, s.48). Enkelte mener at dette er et resultat av at hver enkelt skole nå har større mulighet til å styre ressursene selv, samtidig som det har blitt større oppmerksomhet rundt elevens læringsresultater, og dermed en økning av kartlegging av resultater (Utdanningsspeilet, 2011, s.50).  På bakgrunn av dette vil der da dermed ikke være en definert grense på hvem som mottar spesialundervisning, men at det blir en skjønnsmessig vurdering fra hver enkelt skole på hvor de vil legge ressursene.

IKT kan redusere behovet for spesialundervisning?
Hva skjer dersom man styrker databruken i den tilpassa opplæringen? Da kan man reise spørsmålet om IKT kan redusere behovet for spesialundervisning. Ifølge Karlsen og Wølner har databaserte læremidler egenskaper som man ikke finner i andre typer læremidler (2006, s.189). Det har vist seg at bruken av data er en stor motivasjonsfaktor i seg selv. Samtidig er det enklere å tilpasse undervisningen, elevene blir mer selvstendige og selvhjulpne, elevene skriver bedre tekster med færre feil og dermed opplever de økt mestringsfølelse. Undersøkelser viser også at elevene opplever større integrasjon i klassen både faglig og sosialt (Landmark, 2008). Kanskje er det da mulig å redusere behovet for spesialundervisning dersom man klarer å implementere databruken ved å bruke gode pedagogisk programvarer som gir det beste pedagogiske utbyttet for målgruppa. (Karlsen & Wølner, 2006, s.189). Her kan man vise til et eksempel der Statped Nord har tatt i bruk lesebrettet i spesialundervisningen og jobber med å tilrettelegge lesebrettet for opplæring, med tanke på å tilrettelegge for god individuell tilpasning (Statlig spesialpedagogisk støtte, 2012).
________________________________________________________________________
Bachmann, K., & Haug, P. (2006). Forskning om tilpasset opplæring. (Høgskulen i Volda/Møreforskning Volda Forskningsrapport nr. 62). Volda: Høgskulen/Møreforskning. Hentet 03. februar 2012 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf

Karlsen, A. V., & Wølner, T. A., (2006). Den femte grunnleggende ferdighet – Portefølje og digitale mapper – et sted for læring. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag

Landmark, E. (2008) Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring og i
spesialundervisningen. Hentet 03. februar 2012 fra:

Solem, C. (s,a). Opplæring. Dyleksi Norge. Hentet 03. februar 2012 fra: http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter/elev/Oppl%C3%A6ring.9UFRjO0J.ips

Statlig spesialpedagogisk støtte (2012). Lesebrett – Spesialpedagogisk verktøy? Hentet 03. februar 2012 fra:

Utdanningsdirektoratet (2011). Utdanningsspeilet 2011 – Tall og analyse av grunnopplæringen i Norge. Hentet 03. februar 2012 fra:

3 kommentarer:

  1. Veldig spenne lesning! At det var en økning i spesialundervisning var jeg ikke klarover. Men jeg tror også at ved bruk av IKT i undervisning kan det være lettere å tilpasse undervisning inne i klasserommet. Elever som hele tiden må ut av klasserommet for å få spesialundervisning vil fort føle seg utenfor fellesskapet. Å da ved å tilpasse for disse elevene i fellesskap med de andre tror jeg er en veldig bra ting. At elever også får skrive på pc i stede for med blyant og ark kan som du påpeker øke en mestringsfølelse. De slipper å få "stilen" tilbake full av røde streker og de kan få en tilbake melding på innhold i stede for. Men det er jo ikke bare de faglig svake elevene som skal ha tilpasset opplæring. Det er viktig at vi ikke glemmer bort de i andre enden av skalaen. Det finnes jo så utrolig mange forskjellig nyttige programmer som vi kan ta i bruk for å få til tilpasset opplæring for alle.

    SvarSlett
  2. Ja, det er helt klart viktig at vi ikke glemmer de som er i andre enden av skalaen. Derfor burde kanskje "innholdet i opplæringen ligger utenfor det eleven allerede kan, og innenfor det eleven har mulighet til å lære" vært uthevet med røde blinkende bokstaver.

    SvarSlett
  3. Det at det er ei auking av tilfelle det elevane får spesialundervisning får meg tenkja på tidleg innsats. Dersom skulen kan arbeide med tidleg innsats er ein med å førebygge eit aukande behov for spesial undervisning. samtidig er det bra at elevane får spesial umdervisning. Du stiller spørsmålet om
    IKT så kan redusere behovet for spesialundervisning.. kva tenkjer du som lærar om dette i forhold til at tilfeller med spesialundervisning er auka i skulen?

    SvarSlett