fredag 2. mars 2012

Gimp og Jing som sammensatt tekst


Denne uken har jeg brukt tid på å sette meg inn i bilderedigeringsprogrammet Gimp og Jing som er et skjermkutt/skjermvideoprogram.  For å kombinere disse programmene har jeg laget en instruksjonsvideo om hvordan man kan forbedre kontrasten i et bilde ved bruk av kurver i Gimp.

Unable to display content. Adobe Flash is required.


Gimp
Gimp er et bilderedigeringsprogram med svært mange muligheter. I forhold til bilderedigeringsprogrammet Picasa, krever dette programmet forkunnskaper, og det kan være tidkrevende å sette seg inn i det. Derfor kan det være greit å konsentrere seg om spesifikke oppgaver med bilderedigering når man arbeider med dette programmet. Å lage instruksjonsvideoer slik som jeg har gjort her, kan være et godt alternativ for å sikre seg at alle elvene får god veiledning i forhold til å redigere bilder. I forhold til kunnskapsløftet skal elevene i Kunst og Håndverk etter 10.årstrinn  står produksjon av digitale bilder sentralt i blant annet elevenes arbeid med foto. Videre igjen kan disse bildene brukes i arbeid med sammensatte tekster, som har en stor plass i læreplanen i alle fag.

JING
Med dette programmet kan man både ta skjermdump og skjermfilm. Skjermdump kan man ta uten å bruke et program, men muligheten til å lage skjermfilm gjør Jing til et utrolig godt program for å lage instruksjonsvideoer, og jeg ser stor nytteverdi i å kunne presentere nyttige videoer for elevene mine. Samtidig kan elevene lage instruksjonsvideoer og dermed skape egne læringsressurser der de kan gå tilbake og se på videoene i andre sammenhenger etter behov. Det står skrevet i læreplanen for norskfaget at bruken av digitale verktøy kan være med på å utvikle elevenes presentasjoner, og ved bruken av Jing har man muligheten til å oppfylle dette kravet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar