Professor Sugata Mitra driver et forskningsprosjekt "Hole in the wall", der
tanken er at barn i utviklingsland skal lære om bruk av datamaskiner uten mye
input fra lærere eller andre. Omtrent 4.30 minutt ut i videosnutten under får
vi se en klasse i Newcastle teste ut metoden. Elevene blir delt inn i grupper
på fire, og hver gruppe har tilgang til en datamaskin med internettilkobling.
Oppgaven går ut på at de skal finne ut hvor språket kommer fra, uten videre
instrukser.
Sugata Mitra stiller spørsmålet: ”Er dette læring?”. Og jeg
stiller spørsmålet: ”Kan elevene på denne måten utvikle
informasjonskompetanse?”.
Jeg starter med å svare Sugata Mitra. Hva er læring? Uten å
gå dypt inn i ulike læringsteorier, kan vi kort trekke frem det sosiokulturelle
læringssynet som er mest sentralt i dag. Læring knyttes opp mot deltakelse i
dialog og samspill, og er et resultat av elevaktivitet, slik som dette
prosjektet er lagt opp (Lyngsnes & Rismark, 2007, s.72f). Man kan stille
seg spørsmål om det ikke ville vært enklere og mindre tidkrevende om læreren
bare fortalte elevene svaret, men da ville metoden stride med de
sosiokulturelle læringsteoriene som er rettet mot aktivitet, deltakelse og
praksisfellesskap, der begreper som praksis, fellesskap, diskurs og
kommunikasjon er sentrale (Lyngsnes & Rismark, 2007, s. 73). Dermed er det
ikke overraskende at Mitra selv konkluderer i slutten av videoen at det her har
foregått dyptgående læring.
I forhold til neste spørsmål har jeg sett på ulike
definisjoner på begrepet informasjonskompetanse, og kommet frem til noen
sentrale faktorer som går igjen og som jeg vil knytte direkte opp mot det som
skjer i klasserommet i Newcastle. Når elevene får en slik oppgave må de søke
etter og finne riktig informasjon på egenhånd. Læreren sitter ikke med
fasitsvaret, og dermed må de også selv være i stand til å vurdere om denne
informasjonen er relevant. Samtidig skal de også vite hvordan de skal bruke den
tilegnede informasjonen for å presentere resultatet. Informasjonskompetanse
handler altså om å søke etter, vurdere og anvende informasjon. Ved å legge til
rette for denne type undervisning i klasserommet mener jeg da at elevene har
fått verktøy tilgjengelig for å kunne utvikle informasjonskompetanse. Elevene
lærer å lære.
_______________________________________________
Lyngsnes, K., & Rismark,
M. (2007). Didaktisk arbeid. Oslo:
Gyldendal Norsk Forlag AS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar