onsdag 7. mars 2012

Tankene ned på papiret


I forbindelse med leksjonen om videoproduksjon, har jeg laget en grunnidé til en treminutters filmsnutt, der jeg har brukt slumpordteknikken. Det går ut på at man skriver ned en liste med ord, for å så trekke ut to tilfeldige ord, sette dem sammen, fantasere og skape assosiasjoner ut i fra de. Slumpteknikken passer best å bruke i idéfasen til en fiksjonsfilm.

For å finne gode ord, satt jeg med ned og lyttet til musikk og plukket ut ord fra tekstene. Jeg trakk ut disse lappene: Å gjemme seg, Fremtid. Jeg så på resten av lappene og så om det var noen flere som kunne passe inn, og jeg tok med lappene med borte i morgen og å late som. Da hadde jeg et grunnlag for å skrive synopsis. Tvedt beskriver det som en kort oppsummering der alt det viktigste skal være med, slik som tid, sted, personer og hovedtrekkene (Ideane på papiret, 2007, s.110). Et synopsis skal inneholde disse fire elementene

1.     Hva er historien?
2.     Hvem er med? (De viktigste personene)
3.     Hva er hovedkonflikten?
4.     Hva er utfallet?

Hun sitter alene i et rom og snakker i telefonen, ler og smiler. Hun legger på røret. Hun er ikke lenger glad, men gråter. Videre blir fortellingen parallell. På den ene siden ser vi hvordan livet blir mørkere og mørkere før hun til slutt velger å ende livet. På den andre siden blir det også mørkere, men velger til slutt å ta opp igjen telefonen og ringer etter hjelp.
_______________________________________________________
Tvedt, Dagfinn (2007) Ideane på papiret I Karlsen, P., Dahl, T.E., Tvedt, D., Uglem, G., Alfheim, J., & Fugleberg, S.G. Levande bilete 3.0 (s. 107-130), Oslo: Gan forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar