tirsdag 18. oktober 2011

Bildekomposisjon

Bilde 1

På dette bildet er motivet plassert på midten.





Bilde 2



 Her er samme motiv plassert etter tredjedelsregelen.











Det første bildet er veldig rolig, mens det er mer dynamikk i det andre bildet. I disse to bildene har jeg brukt rødt som et virkemiddel for å få frem hovedmotivet.


Bilde 3

Her har jeg beskjært bilde 1, slik at motivet blir midtstilt i kvadratisk format. Når hovedmotivet kommer nærmere, vil man få større fokus på motivet. I følge Larsen (2005) bør man tenke på å fylle ut bildeflaten med hovedmotivet
Bilde 4






Her har jeg beskjært bilde 2.













Om jeg skal sammenligne bilde 3 og 4, synes jeg absolutt at kakeboksen tar seg best ut på bilde 3. Den lille lysestaken til høyre gjør at bakgrunnen ikke blir kjedelig og flat.



Flere ulike virkemidler

Dette er et bilde med mange motiver, og for å få frem motivet i dette bildet har jeg valgt å plasserer motivet sammen med noe som det ikke hører sammen med.
 Her brukes ulike størrelser på gjenstandene for å få frem hovedmotivet. Alternativt kunne jeg her brukt lagt en trekant sammen med de kvadratiske legoklossene. 
Bruk av perspektiv kan fungere som et godt virkemiddel. Dette bildet er tatt i froskeperspektiv, og det gjør at det ser ut til at de "disser" høyt oppe i luften. Virkeligheten blir på en måte fordreid.
Når man går så tett inn på motivet, vil man rette større fokus på det. Dette bildet er tatt i øyehøyde, og det er det mest gunstige perspektivet for protrettbilder. Rekkverket fungerer også som en ramme rundt motivet. Ved å bruke ramme rundt motivet, hevder Larsen (2005) at man unngår at bildet blir kjedelig og flatt. 

Her har jeg brukt dypdeskarphet som virkemiddel for å få frem motivet. Motivet blir skarpt, mens bakgrunnen blir uklar.


Hva slags bruk av virkemidler man velger å ta i bruk, avhenger av hva man ønsker å formidle med bildet. Det som jeg anser som viktig derimot, er at man er bevisst på at man vil fremheve noe i bildet. Bevisst bruk av kompensatoriske virkemidler gjør at man ender opp med langt mer spennende bilder, enn om man bare tar bilder fra øyevinkel, som er mest naturlig.

Jeg har også sett på, og kommentert andre sine blogger, der andre virkemidler har blitt tatt i bruk. Denne bloggen har brukt humor og ulike fargevalg som virkemiddel. Fotografen i denne bloggen har brukt ulike bakgrunner for å vise at det kan enten være med på å fremheve motivet eller være der som et forstyrrende element. 



Vurdering av bilde fra internett
sweet old kiss
Noe av det vakreste jeg vet er fotografi av gamle mennesker der alderdommen og det livet de lever og har levd kommer tydelig frem. Dette bildet forteller meg om et godt liv og jeg synes det er et følelsesmessig bilde. At bildet er i sort/hvitt synes jeg fungerer svært godt i dette bildet, med tanke på at det ikke er noen farger som stjeler oppmerksomheten fra uttrykket. At bildet er tatt tett inn på personene, samt dybdeskarphet har blitt brukt som virkemiddel for å skape uklar bakgrunn, er også med på å sette menneskene i fokus. Derimot synes jeg at bildet har blitt overeksponert, og at det derfor har det blitt et utbrent parti i panna som blir blikkfang. Jeg merker at blikket først blir rettet mot pannen før det går nedover mot øynene og munnen. Jeg skulle helst ha sett at blikkfanget var rettet mot øynene. Dette bildet er hentet fra www.flickr.com og er tatt av Jonel Hanopol, og kan brukes fritt dersom man henviser til fotograf. _____________________________________________________ Larsen, Per-Otto (2005) En innføring i fotografering og kamerateknikk. [Internett] Tilgjengeleg fra: http://snotpope.com/po/fotokompendie.pdf

2 kommentarer:

  1. Det er fotobokkvalitet over eksemplene dine her! Og tankene rundt er "to the point". Veldig bra!! :) Mvh Dag

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett