mandag 10. oktober 2011

Filhåndtering



En problemstilling som blir tatt opp i emnet digital plattform er dette med filhåndtering på skole-pcer. Med gode system, rutiner, opplæring, kontroll og sikkerhet, blir det i hevdet at det blir enklere å holde orden på filene. Dette er jeg på alle måter enig i, men jeg stiller meg spørsmål til hvem det er som har ansvaret for at dette skal bli oppfylt. Digital kompetanse er ikke et eget fag i skolen, mens å kunne å bruke digitale verktøy er der i mot en grunnleggende ferdighet i læreplanen for kunnskapsløftet. Egne erfaringer tilsier at alle lærer er presset i forhold til tid for å gjennomføre kompetansemålene i læreplanen, og få vil da være villig til å bruke tid til å lære elevene filhåndtering. Dette ser jeg først og fremst på som et problem frem til ungdomstrinnet da faget utdanningsvalg kommer inn i bildet. I utdanningsvalg forstås en av de grunnleggende ferdighetene slik:  

”Å kunne bruke digitale verktøy i utdanningsvalg innebærer å finne, velge ut, bearbeide, ta vare på og presentere informasjon digitalt” (Udir).

Selv om dette skal arbeides med i utdanningsvalg, kan jeg se problemer med å videreføre dette til andre fag, da det ikke stilles noen formelle krav til lærere at de skal ha den digitale kompetansen som kunnskapsløftet har som målsetting at elevene skal kunne etter endt grunnskole.

”Hvor er fila?” er et problem som jeg har vært borti ved flere anledninger, men et annet problem er også: ”Fila ligger på maskinen hjemme, jeg kan vise deg leksen i morgen”.  Her mener jeg at alle skoler må ta i bruk program tilsvarende fronter, slik at elevene har mulighet til å håndtere filene de arbeider med både hjemme og på skolen på samme sted.

____________________________________________________________

Utdanningsdirektoratet. (2006). Læreplan for Kunnskapsløftet. Oslo: Universitetsforlaget.

1 kommentar:

  1. Selv om skolene bruker Fronter og lignende LMS-plattformer, må elevene likevel kunne lagre og finne igjen dokumentet sitt. Det som jeg opplever kan være en utfordring er at når elevene sitter hjemme på datamaskinen, produserer en tekst og skal lagre den blir den automatisk lagret under mine dokumenter. På en skole er dette litt annerledes, her har vi elevnett og elevene kan lagre på I, på H, osv. Trykker de bare på lagreknappen vil dokumentet lagre seg på en midlertidig plass som en aldri finner igjen. Da hjelper det lite at de kan laste dokumentet opp på LMS-plattformen. Etter at Feide ble innført har det gjort lagringsarbeidet enklere. Likevel må vi lærere bruke tid på å insturere dem og lære dem opp i hvordan man gjør det på skolen i forhold til hjemme.

    SvarSlett