mandag 10. oktober 2011

Bruk av digitale læringsressurser i skolen



Jeg har nå surfet rundt på nettet og sett på ulike skolerelaterte sider, både sider med elevarbeid og med læringsressurser. Digitale læringsressurser kan på mange måter være et godt supplement til lærebøkene. Her kan man finne ulike typer oppgaver, og dermed treffe flere læringstyper.  Jeg har alltid ansett variasjon i arbeidsmetoder som en viktig del av undervisningsplanleggingen.

Når elever arbeider med lesing av hypertekster, må elevene vise større grad av vurderingsevne, samt at de må kunne strukturere lesingen på en annen måte enn dersom de leser fra papiret. Jeg vil tro det kan være lett å rote seg ut på viddene dersom man ikke klarer å filtrere ut de tekstene som er relevante for det de skal lære. Her blir elevene hele tiden stilt overfor valg de må ta. Dette er noe jeg både kan se på som positivt og negativt i undervisningen. Positivt fordi elevene får utvikle sin egen evne til å vurdere, men for enkelte elever kan dette føles uoversiktlig. For elever som i utgangspunktet har problemer med å prioritere og arbeide selvstendig, vil dette kunne bli for krevende. For at elever skal bruke hypertekster i en læringsprosess, og nytte seg av dets fordeler, ser jeg på det som nødvendig at elevene får god trening i slik lesing. Dette forutsetter klart at læreren har nødvendig kompetanse.

I forhold til elevsider, vil det for elevene være stor motivasjon at elevene produserer noe som blir lest av andre, og ikke bare noe som kanskje læreren leser over. Har du noen gang sett et barn vise frem en tegning eller et dikt som de har fått på trykk i avisen?

Eksempler jeg har sett på:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar