mandag 31. oktober 2011

Digital lyd



I denne videoen har jeg lagt til et lydspor som jeg selv har spilt inn. Dette ble spilt inn da jeg holdt på og eksperimenterte med et program for behandling av digital lyd, for å tilegne meg grunnleggende ferdigheter. Jeg husker ikke hvilket program det var jeg benyttet meg av, men det samme er fullt mulig å gjøre i Audacity, gratisprogrammet som vi bruker her i DKL. Jeg satt i kjellerstuen hos foreldrene mine med et headset med mikrofon og en eletrisk gitar som var koblet opp mot en bærbar PC. Altså var det ikke mye utstyr som var nødvendig. Det ble mye prøving og feiling , og jeg erfarte at det tok mye tid å sette seg inn i programmet. I en undervisningssituasjon ville jeg nok ikke ha gjort det så omfattende. Her ligger det 6 lydspor oppå hverandre, men jeg hadde nøyd meg med å arbeide med ett lydspor til å starte med, for å så senere kunne legge til flere lydspor når elevene mestret det grunnleggende innen innspilling og enkel redigering som for eksempel klipping, liming, fading og opptaksvolum.

Det er absolutt ikke nødvendig at musikk er et element når man skal spille inn lyd. Jeg ser store fordeler med å bruke lyd i leseopplæringen, og man kan enkelt følge sin egen leseutvikling. Dette er noe man kan starte med tidlig i leseopplæringen og fortsette med til elevene går ut av grunnskolen.  På samme måte kan man følge utviklingen sin i engelsk.

Når man starter å bruke lyd som en del av undervisningen er det viktig at elevene får en grunnleggende plattform, men det er vel så viktig å oppfordre elevene til å eksperimentere. Det er utrolig morsomt å leke med lyd, og dersom man som lærer klarer å vise dette, vil det smitte over på elevene. Da vi startet arbeidet med audacity her i studiet, satt jeg sammen med stedøtrene mine som skulle jobbe med leseleksene sine. De leste inn tekstene, og jeg lekte med det de hadde gjort. Resultatet var at de var ivrige etter å lese mer, og plutselig hadde de lest flere tekster i en fase av leseutviklingen der mengdelesing er viktig. Dette er helt klart noe vi kommer til å gjøre flere ganger, og jeg oppfordrer alle som har barn til å prøve dette hjemme.

1 kommentar:

  1. Sådan! Ville jeg ha sagt på dansk! Flott. Jeg tror allikkevel at du gjennom prosessen har gjort deg erfaringer som kommer elevene tilgode. jeg tror meget på learning by doing i denne digitale verden, ikke dermed sagt at alle mulige gratisprogrammer skal testes. Når du har tenkt gjennom formålet med verktøyet, ser verdien i den pågjeldende læringsarena, skal der testes. Situasjonen for noen unge mennesker(flest gutter), er vel slik at de bruker gjerne halve natta for å leke med programmet. Det forutsetter naturligvis at du som pedagog har en grunnleggende intro, og kanskje gir fritt løp.Tror i enkelte situasjoner at elevens egen tilgang til verktøyet, preges av den indre dialog, "usynlig portefølje". Dette kan muligens gi oss en bedre mulighet for å ta i bruk læringsstrategier som passer for elevene i neste oppgave som er mer strukturert.! Håper noe forståes! Takk for opplevelsen. bastrup

    SvarSlett