onsdag 26. oktober 2011

Begrepet digital kompetanse

Erstad (2005)
definerer digital kompetanse som  

"...ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale
medier for mestring i det lærende samfunnet"



Etter å ha satt meg inn i definisjonene om digital kompetanse til Erstad, Søby, Krumsvik og Baltzeren, står alle igjen med fellesnevnere holdninger, ferdigheter og kunnskap som de mest fremtredende aspektene, selv om de utdyper disse punktene på ulike måter.  Hvilken vei man skal gå for å oppnå digital kompetanse blir også vinklet på ulike måter.

Figur 1: Delene i digital kompetanse og læringsprosess etter Søby (2005:36)




Figur 2: Komponenter i digital dannelse etter Balzersen (2009).


For eksempel kan vi ut i fra modellen til Søby se at  holdninger, kreativ kunnskap og ferdigheter må utfylle hverandre, mens hos Baltzersen ser vi at de grunnleggende ferdighetene må ligge i bunn for at elevene skal kunne utvikle seg for å oppnå digital dannelse. Baltzersen og Krumsvik går mer detaljert inn i begrepet kunnskaper og man kan trekke ut i fra definisjonene at læringsstrategiene som elevene tilegner seg er vesentlige i forhold til å kunne bli digitalt kompetente. Krumsvik tar også sikte på å rette seg mot lærerens digitale og didaktiske ferdigheter.

Jeg mener at både holdninger, ferdigheter og kunnskap er nødvendige for å kunne bli digitalt kompetente, men jeg mener også at innovasjon, altså å skape noe nytt, bør komme tydeligere frem.




______________________________________________________________________
Erstad, O. (2010) Digital kompetanse i skolen - en innføring (2.utgave).  Oslo:
Universitetsforlaget.

Figur 1: Søby, Morten ( 2005) Digital skole hver dag ITU , nettadresse
http://www.itu.no/filestore/Rapporter_-_PDF/DK_utredning.pdf (Sist lastet ned 26.10.2011)

Figur 2:  http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_kompetanse (sist lastet ned 26.10.2011) 

1 kommentar:

  1. Du sier i innlegget ditt, basert på ulike definisjoner av digital kompetanse, at for å bli digitalt kompetent er holdninger, ferdigheter og kunnskap nødvendig. Videre mener du at det å skape noe nytt bør komme tydeligere fram.
    Begrepet digital kompetanse er et sammensatt begrep og i stadig utvikling, noe vi også ser av de mange definisjonene på begrepet. Jeg mener at begrepet digital kompetanse, i dag, rommer alle
    elementene som du har beskrevet.
    Ut fra dette kan man altså ikke se på bare én definisjon, men se alle under ett.

    SvarSlett