Erstad (2005)
definerer digital kompetanse som
"...ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale
medier for mestring i det lærende samfunnet"
definerer digital kompetanse som
"...ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale
medier for mestring i det lærende samfunnet"
Figur 1: Delene i digital kompetanse og læringsprosess etter Søby (2005:36) |
Figur 2: Komponenter i digital dannelse etter Balzersen (2009). |
For eksempel kan vi ut i fra modellen til Søby se at holdninger, kreativ kunnskap og ferdigheter må utfylle hverandre, mens hos Baltzersen ser vi at de grunnleggende ferdighetene må ligge i bunn for at elevene skal kunne utvikle seg for å oppnå digital dannelse. Baltzersen og Krumsvik går mer detaljert inn i begrepet kunnskaper og man kan trekke ut i fra definisjonene at læringsstrategiene som elevene tilegner seg er vesentlige i forhold til å kunne bli digitalt kompetente. Krumsvik tar også sikte på å rette seg mot lærerens digitale og didaktiske ferdigheter.
Jeg mener at både holdninger, ferdigheter og kunnskap er nødvendige for å kunne bli digitalt kompetente, men jeg mener også at innovasjon, altså å skape noe nytt, bør komme tydeligere frem.
Erstad, O. (2010) Digital kompetanse i skolen - en innføring (2.utgave). Oslo:
Universitetsforlaget.
Figur 1: Søby, Morten ( 2005) Digital skole hver dag ITU , nettadresse
http://www.itu.no/filestore/Rapporter_-_PDF/DK_utredning.pdf (Sist lastet ned 26.10.2011)
Figur 2: http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_kompetanse (sist lastet ned 26.10.2011)
Du sier i innlegget ditt, basert på ulike definisjoner av digital kompetanse, at for å bli digitalt kompetent er holdninger, ferdigheter og kunnskap nødvendig. Videre mener du at det å skape noe nytt bør komme tydeligere fram.
SvarSlettBegrepet digital kompetanse er et sammensatt begrep og i stadig utvikling, noe vi også ser av de mange definisjonene på begrepet. Jeg mener at begrepet digital kompetanse, i dag, rommer alle
elementene som du har beskrevet.
Ut fra dette kan man altså ikke se på bare én definisjon, men se alle under ett.